Hvad ville du gøre, hvis din bedste ven blev kærester med din mor? Viaplay-serien 'Kald mig far' har premiere 28. april

4 april 2024

Loading the player...

Det bliver super akavet, men på den helt hjertevarme måde, når Viaplay Originalen 'Kald mig far' har premiere på Viaplay den 28. april. Komedieserien i seks afsnit er med Alex Høgh Andersen, Magnus Haugaard og Ellen Hillingsø i hovedrollerne. Serien er produceret af Nordisk Film Series for Viaplay.

Forestil dig din bedste ven; et ægte venskab, hvor I har kendt hinanden hele livet. Sådan ét, hvor I gør alting sammen – også lanceringen af et nyt, bæredygtigt cateringfirma, så I oveni bliver forretningspartnere, fordi: Dét kan I sagtens! Så gode venner er I, og alt er lige præcis, som det skal være.

Forestil dig så, at din bedste ven bliver kærester med din mor.

Dét bliver virkeligheden for den konfliktsky Emil (Alex Høgh Andersen), da han finder ud af, at hans bedste ven, den selvsikre Victor (Magnus Haugaard), er blevet kærester med hans mor, Helle (Ellen Hillingsø). Og derfra vendes hele hans verden på hovedet, når Emil skal navigere i en ny virkelighed, hvor drengenes venskab, som de kendte det, for alvor sættes på prøve.

Hovedrolleindehaverne Alex Høgh Andersen og Magnus Haugaard er også hinandens bedste venner i virkeligheden – og det er de to, der i første omgang kom på idéen til ’Kald mig far’. De to skuespillere glæder sig til at byde folk indenfor i det akavede, men kærlige serieunivers:

- At udvikle projektet har været en morsom, lærerig og overvældende proces, der kun har givet os mere blod på tanden. Jeg tror, at de fleste skuespillere drømmer om at få søsat deres egen originale idé, og at det skulle ske nu føles oprigtig talt helt uvirkeligt. Og så er det en kæmpe lykke at kunne lave et projekt, som det her, sammen med min allerbedste ven. Jeg glæder mig helt vildt, siger hovedrolleindehaver Alex Høgh Andersen.

Projektet ’Kald mig far’ er født ud af drengenes venskab, og forventningerne er tårnhøje:

- Det er igennem min og Alex’ kærlighed til hinanden, at idéen til projektet er født – og den følelse prøver vi at bringe med igennem hele forløbet. Det har slet ikke været en udfordring, da vi er en del af et hold, hvor kemien simpelthen er rigtig god, og hvor der er en generel enighed om, hvilken retning vi gerne vil. Christian Dyekjær, Søren Felbo og resten af holdet er de helt rigtige til at løfte ’Kald mig far’ til nye højder, siger Magnus Haugaard.

Kald mig far er instrueret af Christian Dyekjær, som blandt andet står bag serien 'Guru' og spillefilmen 'Fantasten'. Manuskriptet er af Søren Felbo

- Det har været min vision at skabe en moderne komedieserie, der emmer af visuelt og fortællermæssigt overskud. En serie, der både vil underholde og samtidig handler om noget så væsentligt som, hvordan vi behandler hinanden i 2024 – og ikke mindst vores fælles klode. Det har været den største fornøjelse at arbejde sammen med to af deres generations største skuespiltalenter. I det hele taget kan Viaplays seere glæde sig til at se en moderne komedieserie med et ualmindeligt stærkt cast ned til mindste birolle, siger instruktør Christian Dyekjær.

Udover hovedrolleindehaverne kan man se frem til at se Johanne Milland Pedersen, Roberta Reichhardt, Søren Sætter-Lassen, Peter Gantzler, Lone Rødbro, Bjarne Henriksen, Lila Nobel, Oscar Dyekjær Giese, Lado Hadzic og Tommy Kenter i serien.

’Kald mig far’ er produceret af Nordisk Film Series for Viaplay af producere Trin Hjortkjær Thomsen og Laura Frederikke Kragholm. Executive Producer hos Viaplay er Dorte Fuglsang. Serien udkommer i seks afsnit á ca. 25 minutter og har premiere den 28. april på Viaplay.