Søn af Sveriges Melodi Grand Prix-dronning går i sin mors fodspor

21 januar 2021

Amadeus Sögaard er søn af den svenske superstjerne Carola Häggkvist og Runar Sögaard, og i Viaplays nye dokumentar: ’Amadeus – mere end en søn’ kommer vi helt tæt på Amadeus, som helhjertet åbner op og giver et unikt indblik i sit liv uden for rampelyset .

Da Amadeus blev født, var det mildest talt en sensation i hele Sverige. Amadeus er nemlig søn af Nordens formentlig mest omtalte kendispar, nemlig Carola Häggkvist og Runar Sögaard. 22 år er nu gået og Amadeus har holdt sig fra kendislivet og har i stedet fokuseret på sin fodboldkarriere. Han har dog længe gået med en helt anden og meget særlig drøm, som nu er gået i opfyldelse.

”Jeg har længe skjult, at jeg skrev sange, men nu er jeg klar til at stå frem. I denne dokumentar vil man kunne følge min rejse frem til udgivelsen af min debutsingle ’Exhibition’” - siger Amadeus, der har arbejdet hårdt på at få det til at lykkedes. Og passionen for musik kommer ikke fra fremmede, Amadeus’ mor er en levende Melodi Grand Prix-legende og har i mange år begået sig på den scene, som Amadeus nu indtager.

”Jeg har aldrig selv søgt berømmelsen, for jeg har set bagsiden af medaljen, men jeg vil gerne vise mere af mig selv”, fortsætter han, og som titlen afslører, er ’Amadeus – mere end en søn’ et personligt og ærligt portræt af Amadeus, der træder frem og viser, at han er mere end blot Carola og Runars søn.

I dokumentaren afslører han også for første gang, at han vil udgive musik for sin mor: ”Dette er en stor sejr for ham på alle måder”, udtrykker en rørt Carola, der sammen med Runar også medvirker i dokumentaren.

”I denne dokumentar skildres Amadeus dybere og ikke kun som en berømthed. Han har mildt sagt en meget lys fremtid foran sig, og vi er virkelig stolte af at have været startskuddet for denne rejse”, siger Filippa Wallestam, EVP & Chief Content Officer hos NENT Group

'Amadeus – mere end en søn' har premiere den 30. januar på Viaplay

Kristine Holm