Ulrich Thomsen har hovedrollen i ny færøsk krimiserie fra Viaplay

8 februar 2021

Det smukke og barske landskab på Færøerne danner baggrund for den nye danske Viaplay Original ’TROM’ med Ulrich Thomsen og bl.a. Maria Rich og Olaf Johannessen i hovedrollerne. ’TROM’ er baseret på de velkendte romaner om journalisten Hannis Martinsson og er den første serie nogensinde, der er lavet på Færøerne. Viaplay Originalen ’TROM’ består af seks afsnit og produceres af REinvent i co produktion med Kyk Pictures og True North. Optagelserne går i gang på Færøerne til marts.

I ’TROM’ følger vi journalisten Hannis Martinsson (Ulrich Thomsen), der modvilligt vender hjem til Færøerne for at undersøge Sonja Pætursdóttir forsvinden – en ung pige der har efterladt en besked på hans telefonsvarer og hævder, at hun er hans datter og frygter for sit liv.

Hjemme på Færøerne kommer Martinsson hurtigt i karambolage med det lokale politis efterforskning, da han finder Sonjas lig i det blodige Atlanterhav efter et lokalt hvaldrab. Fundet af Sonjas lig åbner op for en lang række hemmeligheder i det lille ø-samfund, og Martinsson og den lokale efterforskningsleder Karla Mohr (Maria Rich), må begge beslutte, hvor langt de vil gå i jagten på sandheden.

”På et personligt plan bliver det en stor oplevelse, idet at jeg aldrig har været på Færøerne. Det bliver også et glædeligt gensyn med Kasper Barfoed, som jeg har lavet ”Sommeren ’92’” med. Udover det, bliver det en spændende serie, som politisk er meget aktuel i et land, som er relativt uudforsket på TV - markedet. Jeg glæder mig meget til at komme i gang”, fortæller Ulrich Thomsen.

Ud over Ulrich Thomsen, Maria Rich og Olaf Johannessen i hovedrollerne vil castet bestå af et mix af færøske og kendte danske skuespillere.

Vi er fulde af forventning til den nye Viaplay Original ’TROM’, hvor det magiske landskab på Færøerne skal danne rammen om fortællingen. ’TROM’ er ’Nordic Noir’, som vi ikke har set det tidligere, og jeg glæder mig til at præsentere seerne for en stærk Viaplay Original, der både indholds- og udtryksmæssigt går nye veje”, siger Filippa Wallestam, EVP and Chief Content Officer, Nordic Entertainment Group.

”Trom har på alle måder dét, som definerer et REinvent projekt. Det er originalt og unikt, meget lokalt og alligevel enormt universelt. Vi glæder os til at realisere projektet i tæt samarbejde med Viaplay og håber på at kunne tilbyde seerne et krimi-univers med kant og karakterer, som de ikke har set før”, siger Rikke Ennis, CEO, REinvent Studios.

’TROM’ er er skrevet af manuskriptforfatter Torfinnur Jákupsson og co-skrevet af Donna Sharpe (The Team S2, West of Liberty).

Serien instrueres af den danske instruktør Kasper Barfoed (Dicte: Crime Reporter, Below the Surface) og produceres af REinvent i co-produktion med Kyk Pictures og True North med støtte fra Nordisk Film og TV Fond, Færøsk Filminstitut, Creative Europe MEDIA.

Serien blev udvalgt blandt få projekter til den prestigiøse Berlin film festival (co-production market), hvor den fik stor international overvågenhed.

’TROM’ består af seks episoder og får premiere i starten af 2022 på Viaplay.

Emilie Selin

PR Project Manager, Nordic Entertainment Group Denmark