Viaplay bliver Gjensidige Kvindeligas nye hjemmebane

8 marts 2021

Viaplay bliver fra den kommende sæson hjemmebane for en historisk aftale omkring dækningen af den bedste danske fodboldrække for kvinder, Gjensidige Kvindeliga. For første gang nogensinde i ligaens historie vil danskerne således fra den kommende sæson kunne følge samtlige kampe i den bedste danske fodboldrække for kvinder på Viaplay

NENT Group har sikret sig rettighederne til Gjensidige Kvindeliga, og det betyder, at seere på Viaplay fra den kommende sæson og tre år frem kan streame lige nøjagtigt deres favorithold uge efter uge. Mindst én kamp per spillerunde vises også på TV3-kanalerne.

Ligaen har de seneste år været præget af en tæt og intens duel mellem Brøndby IF og Fortuna Hjørring, der også i denne sæson begge har spillet sig frem til ottendedelsfinalerne i Champions League. I den aktuelle sæson, hvor der er spillet 12 kampe, er HB Køge også med helt fremme og ligger aktuelt på ligaens førsteplads.

Seerne på Viaplay kan med andre ord se frem til at følge en liga med hold på et højt europæisk niveau og med masser af stærke sportslige historier. Det er en liga, der er storleverandør til det stærke danske kvindelandshold, ligesom udenlandske topklubber ofte rekrutterer stjernespillere til deres hold fra den bedste danske række.

Én af de spillere, der startede karrieren i den hjemlige række, er Pernille Harder. Hun spiller i dag i Chelsea og blev i december sidste år kåret som verdens bedste kvindelige fodboldspiller af magasinet FourFourTwo. Hun glæder sig over nyheden:

”Det er en fantastisk nyhed for dansk kvindefodbold, at den bedste danske række nu får fuld dækning og dermed kan nå ud til alle danske fodboldfans, der har lyst til at følge med. Det er en ting, jeg selv ville have elsket, da jeg løb og drømte om at blive topspiller som barn, og senere da jeg rent faktisk kom til at spille i ligaen. Det vil på alle måder blive et stort løft for vores sport. Niveauet i dansk kvindefodbold har udviklet sig rigtig meget de seneste år, så der venter danskerne mange gode timers fodbold, og jeg glæder mig også selv til at kunne følge bedre med i ligaen", siger Harder.

Kim Mikkelsen, der er SVP og Head of Sport i NENT, er glad for nu at kunne tilføje endnu en topliga inden for kvindefodbolden til Viaplays sportsindhold:

”Kvindefodbolden er i kraftigt fremmarch overalt, og Gjensidige Kvindeliga er ingen undtagelse. Klubberne opruster både på spillerside og i organisationerne, og vi ser meget frem til at sætte yderligere skub på udviklingen af produktet på Viaplay, på TV og online i tæt samarbejde med klubberne. NENT Group har i forvejen rettighederne til verdens bedste kvindefodbold, og fremadrettet kan vi sende alt fra Gjensidige Kvindeliga og føje det til et i forvejen omfattende katalog af indhold, hvor vi viser den tyske Frauen Bundesliga, FA Womens Super League, Feminine 1 fra Frankrig, Serie A i Italien, den spanske Primera Iberdrola  samt udvalgte kampe fra Champions League. Og dertil kommer, at man også hos os vil kunne følge VM i kvindefodbold i 2023. Viaplay bliver en one-stop-shop for kvindefodbold".

Rettighederne til Gjensidige Kvindeliga gælder ikke bare i Danmark, men også i Sverige, Norge, Finland og på Island, hvor Viaplay allerede er en markant spiller på sportsstreaming, og også i Polen og de baltiske lande, hvor Viaplay i løbet 2021 bliver tilgængelig.